هوالعلی الاعلی

درجستجوی حقیقت

شناخت خدا از راه شناسايي اسماء و صفات

وسيله ديگري كه اسلام براي خدا شناسي به انسان معرفي كرده؛ شناخت از راه نامهاي زيبا و صفات عالي و والاي حق تعالي است.
اسماء وصفات الهي، وسيله است كه انسان را با خدا آشنا ساخته و دريچه اي است كه قلب را به خدا متصل مي كند، احساس را فعال نموده، جهان پهناوري را فرا روي ما مي گشايد تا در آن انوار عظمت پرودگار را مشاهده كنيم.
خداوند در آيه اي به اين نامها اشاره كرده و مي فرمايد:
(قل ادعُوا اللهَ اَو الدعوا الرحمنَ ايّامّاً تدعُوا فلَهٌ الاسماءُ الحسنى) _(اسراء:110)
"بگو: (خدا را) با "الله" يا "رحمن" به كمك بطلبيد خدا را به هر كدام بخوانيد. او داراي نامهاي زيباست".
به ما دستور فرمود تا او را با اين نامها بخوانيم:
(و لله الاسماء الحسني فادعوه بها) _(اعراف:180)
"خدا داراي زيباترين نامهاست او را بدان نامها بخوانيد".
خداوند نود و نه اسم دارد. بخاري، مسلم و ترمذي به نقل از ابو هريره روايت مي كنند كه پيامبر خدا (ص) فرمود: "اِنّ لله تسعة و تسعين اسماً من حفظها دَخل الجنة، و اِنّ الله و تر يحب الوتر" خدا 99 اسم دارد، كسي كه آنه را حفظ كرده و معانيش را به خاطر بسپارد داخل بهشت مي شود. خداوند تك و تنهاست و تنهايي را دوست دارد.
امام ترمذي در روايت خود موارد زير را بدان افزوده است:
"هو الله  الذي لا اله الا هو الرحمن ، الرحيم ، الملك ، القدوس ، السلام ، المؤمن ، المهيمن ، العزيز ، الجبار ، المتكبر ، الخالق ، البارئ ، المصور ، الغفار ، القهار ، الوهاب ، الرزاق ، الفتاح ، العليم ، القابض ، الباسط ، الخافض ، الرافع ، المعز ، المزل ، السميع، البصير، الحكم ، العدل ، اللطيف ، الخبير، الحليم ، العظيم ، الغفور ، الشكور ، العلي ، الكبير ، الحفيظ ، المقيت ، الحسيب ، الجليل ، الكريم ، الرقيب ، المجيب ، الواسع ، الحكيم ، الودود ، المجيد ، الباعث ، الشهيد ، الحق ، الوكيل ، القوي ، المتين ، الولي ، الحميد ، المحصي ، المبدي ، المعيد ، المحي ، المميت ، الحي ، القيوم ، الواجد ، الماجد ، الواحد، الصمد ، القادر، المقتدر، المقدم ، المؤخر، الاول ، الاخر ، الظاهر ، الباطن ، الوالي ، المتعالي ، البر ، التواب ، المنتقم ، العفو ، الرؤف ، مالك الملك ، ذوالجلال و الاكرام ، المقسط ، الجامع ، الغني ، المغني ، المانع ، الضار ، النافع ، النور ، الهادي ، البديع ، الباقي ، الوارث ، الرشيد ، الصبور .
نامهاي زيباي خدا كه در قرآن آمده به چند دسته تقسيم مي شوند:
1- نامهايي كه به ذات پاك خداوند تعلق دارند، عبارتند از: واحد، احد، حق، قدوس، صمد، غني، اول، آخر، قيوم.
2- نامهاي مربوط به ساختار خلقت: خالق، باري، مصور، بديع.
3- علاوه بر صفات رب، رحمن و رحيم نامهاي كه به صفاتي چون محبت و رحمت تعلق دارد: رؤوف، ودود، اللطيف، الحليم، العفو، الشكور، المؤمن، البار، رفيع الدرجات، الرزاق، الوهاب، الواسع.
4- نامهايي كه به عظمت و جلال خداوند تعلق دارند: العظيم، العزيز، العلي، المتعالي القوي، القهار، الجبار، المتكبر، الكبير، الكريم، الحميد، المجيد، المتين، الظاهر، ذو الجلال والاكرام.
5- نامهاي كه به علم خدا تعلق دارد: العلي، الحكيم، السميع، الخبير، البصير، الشهيد، الرقيب، الباطن، المهيمن.
6- نامهايي كه به قدرت خداوند و تدبير امور او تعلق دارد: القادر، الوكيل، الولي، الحافظ، الملك، الفتاح، الحسيب، المنتقم، المقيت.
7- در اینجا صفات ديگري وجود دارد كه در قرآن به صراحت از آن نام برده نشده؛ بلكه از محتواي افعال و صفاتي كه در قرآن براي خداوند آمده، استنباط مي شود كه عبارتند از: قابض، باسط، رافع، معز، مذل، مجيب، باعث، محصي، مبدي، معيد، محيي، مميت، مالك الملك، جامع، مغني، معطي، مانع، هادي، باقي، وارث.
8- نامهايي ديگري نيز هست كه از معاني وارده در آيات قرآن فهميده مي شود مانند: نور، صبور، رشيد، مقسط، والي، جليل، عدل، خافض، واجد، مقدم، مؤخر، ضار، نافع، و صفات تكلم و اراده هم به اينها ملحق مي شود.

اسم اعظم الهي
همانطور كه خداوند (ج) دارنده ي اين نامهاست، دارنده ي اسم اعظم نيز هست  و هر گاه كسي با اين نام، خدا را بخواند و يا از او چيزي بخواهد؛ دعايش مستجاب  و خواسته اش مورد قبول واقع مي شود. احاديث زير اسم اعظم خداوند را بيان مي كند.
1- عن بريدة (رضي الله عنه) قال: "سمع النبي (ص) رجلاً يدعو، وهو يقول: اللهم إني أسألك بأني اشهد انك الله لا إله إلا أنت الأحد الصمد، الذي لم يلد و لم يولد، و لم يكن له كفواً احد.
قال، فقال، "والذي نفسي بيده لقد سأل الله باسمه الأعظم، الذي اذا دعي به اجاب و اذا سئل به أعطي" 
از بريده (رض) روايت شده كه گفت: پيامبر (سلام و درود خدا بر او باد) دعا و راز و نياز مردي را شنيد كه مي گفت: خدايا! ترا مي خوانم به اينكه گواهي دهم تنها تو خدايي و هيچ خدايي جز تو نيست. خداي يگانه و سرور والايي كه نه زاده است و زاده نشده است و كسي همتا و همگون او نمي باشد.
گفت: پس پيامبر (ص) فرمود: به خداي يكه جانم در دست قدرت اوست، او با اسم اعظم خدا را خواند. كه هر گاه با آن خوانده شود، جواب مي دهد و هر گاه با آن مورد درخواست قرار گيرد، مي بخشد.
2- از انس ابن مالك (رض) روايت شده كه گفت: "دخل النبي (ص) المسجد و رجل قد صلي  و هو يدعو و يقول في دعائه: اللهم لا إله إلا الله. أنت المنان. بديع السموات والأرض. ذو الجلال والاكرام. فقال النبي (ص) أتدرون بم دعالله؟ دعا الله باسمه الاعظم الذي اذا دعي به أجاب و اذا سئل به أعطي"
پيامبر (ص) به مسجد رفت مردي را در حال نماز ديد كه اين دعا را ميخواند: خدايا، هيچ خدايي جز خداوند يكتا نيست. بسيار احسان كننده اي، آفريننده ي آسمانها و زمين، و بسيار با شكوه و با عظمتي.
پيامبر (ص) فرمود: آيا مي دانيد آن مرد چگونه دعا كرد؟ خدا را با اسم اعظمش خواند و هر گاه خدا با آن نام خوانده شود جواب مي دهد و هر گاه با آن نام از او درخواست شود، خواسته را بر آورده مي كند.
3- از اسماء بنت يزيد (رض) روايت شد كه پيامبر خدا (ص) فرمود: اسم اعظم خدا در دو آيه زير آمده است: و إلهكم إلهٌ واحدٌ لا إله إلا هو الرحمنٌ الرحيم. و ابتداي سوره ي آل عمران: آلم الله لا إله إلا هو الحيُّ القيوم. 
4- از سعد بن مالك روايت شده كه گفت: شنيدم پيامبر خدا (ص) فرمود: هل ادلكم علي اسم الله الاعظم. الذي اذا دعي به أجاب و إذا سئل به أعطي؟ الدعوة التي دعابها يونس حيث نادي في الظلمات الثلاث: "لا إله الا انتَ سبحانك إنّي كنتُ من الظالمين" فقال رجلٌ: يا رسول الله هل كانت ليونس خاصة ام للمؤمنين عامةً؟ فقال رسول الله (ص): الا تسمع قول الله عزوجل: ونجيّناه مِنَ الغمِّ و كذلِك نُنجي المؤمنين"
آيا شما را به اسم اعظم خدا راهنمايي كنم؟ كه اگر با آن نام خوانده شود، پاسخ مي دهد و اگر با آن در خواست نيازي بشود، آن را بر آورده مي كند؟ همان دعايي كه حضرت يونس پيامبر در دل ظلمات سه گانه فرموده است: جز تو خدايي نيست. پاك و منزهي، من به خود ظلم كرده ام. مردي گفت: اي رسول خدا (ص) آيا اين دعا مخصوص حضرت يونس است يا عموم مؤمنان را نيز شامل مي شود؟ رسول خدا (ص) فرمود: آيا گفته ي خداوند را نشنيده اي كه مي فرمايد: ما او را از اندوه و دلتنگي نجات داديم و اينچنين مؤمنان را نيز نجات خواهيم داد. 
اگر انسان با دقت به اين نامها توجه كند، و معانيشان را خوب بفهمد و آنها را مشعل راه خود قرار دهد؛ دريچه ي وسيعي از خدا شناسي و معرفت حق به روي او گشوده مي شود. و حقيقت بزرگ وجود و
هستي را كشف مي كند.

 

+ نوشته شده در  دوشنبه هفتم دی 1383ساعت   توسط العبدالعصیم  |